طبس- سیدابوالفضل حقانی: پنجم اردیبهشت ماه همواره تکرار تاریخ پرافتخار حکومت الهی ایران است که خداوند به اذن و اراده خویش دشمنان تا دندان مسلح کشورمان را در صحرای طبس زمین گیر کرد.

هرساله در سالروز این یوم الله، مردم شهرستان طبس میزبان حضور میهمانان کشوری و استانی و نیز شهرستان های همجوار هستند، که با حضور در صحرای طبس و برنامه های ویژه ای که تدارک دیده می شود، شرکت می کنند.

امسال با توجه به دعوت مسئولان  شهرستان طبس، رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، برای سخنرانی در مراسم ملی معجزه طبس که در چهارم اردیبهشت ماه جاری و در آستان حضرت حسین بن موسی الکاظم (ع) برگزار خواهد شد، به این شهر سفر خواهد کرد.

"سیدعزت الله ضرغامی"  که در سال ۴۲ از سربازان خفته در گهواره امام بوده در ۴۷ سالگی از زندگی اش، مثل همان روزهای جوانی که عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر بود، از مقاومت، ایمان و استکبار ستیزی خواهد گفت تا پیام انقلاب اسلامی را بعد از 33 سال  برای نسل جدید کشور بازگو نماید و همچنان بعنوان فاتح لانه جاسوسی امریکا و بسیجی پیرو خط امام و ولایت در جمع مردم میهمان نواز طبس سخن بگوید.

فرودگاه‌های نظامی مصر، عمان و عرشه ناو هواپیمابر آمریکا در دریای عمان از مراکز عمده برخاستن هواپیماها و چرخبال‌های مهاجم آمریکا برای فرود در منطقه طبس بود.

  • و در تشریح واقعه طبس:

نیروهای آمریکایی در پنجم اردیبهشت سال 1359  پس از استقرار در طبس و قبل از حرکت به تهران دچار حوادث مختلفی شدند و از ادامه مأموریت بازماندند.

دستگاه هیدرولیک یکی از چرخبال‌ها از کار افتاد، چرخبال دیگر بر اثر توفان شن و عدم‌دید کافی به هنگام جابه‌جایی، با یکی از هواپیماها برخورد کرد و آتش گرفت و در نتیجه آن 8 نفر از نظامیان در شعله‌های آتش سوختند.

در پی حادثه صحرای طبس و فرار باقیمانده هواپیماها و چرخبال‌های آمریکایی به سوی ناو «نیمیتس»... جیمی کارتر رئیس‌جمهور آمریکا شکست این عملیات مداخله‌جویانه را اعلام کرد.

این حادثه یکی از بزرگ‌ترین رسوایی‌های نظامی و سیاسی کاخ سفید در برابر انقلاب اسلامی ایران محسوب می‌شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا